Saturday, November 10, 2012

TEORI KECERDASAN PELBGAI HOWARD GARDNER


Teori pelbagai kecerdasan telah dikemukakan oleh Howard Gardner (1983). Beliau mengemukakan lapan kecerdasan manusia yang dapat diperkembangkan sepanjang hayat. Menurut Gardner, manusia mempunyai kesemua lapan kecerdasan. Beliau telah membuat kajian terhadap pelbagai lapisan masyarakat termasuklah kanak-kanak biasa dan istimewa, juga kelompok penduduk yang mempunyai kriteria yang istimewa. Gardner juga mengatakan bahawa kecerdasan bukanlah semata-mata diwarisi. Jika kedua-dua ibu bapa dikategorikan sebagai lemah daya ingatan mengikut ukuran IQ tidak semestinya anak-anak mereka juga lemah dalam daya ingatan, begitulah juga sebaliknya. Kajian terhadap kanak-kanak istimewa mendapati ada di antara murid-murid yang lemah daya ingatannya adalah dilahirkan oleh ibu bapa yang kedua-duanya adalah profesional.
Bagi mengendalikan perbezaan murid dalam aspek kebolehan mental, percubaan telah diadakan di sekolah-sekolah dan di kelas-kelas khusus, berbagai program pengajaran dan pembelajaran disediakan bagi membolehkan pelajar-pelajar mencapai sesuatu yang bersesuaian dengan kemampuan mereka. Bagi mengendalikan perbezaan pencapaian murid dalam pelajaran, sekolah cuba mengumpulkan murid-murid dalam kumpulan yang sama berdasarkan pencapaian mata pelajaran (Musa Daia, 1992).